පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යට ළමුන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“ම ජà·à¶à·’ක අර්බුදයක් කළේ කවුද?
අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶± පද්ධà¶à·’යට අදà·à·… à·ƒà·à¶¶à·‘ ගà·à¶§à¶½à·– වස෠ගනිමින් කරලියට ගෙන à¶à·’බෙන පළමුවන à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යට ළමුන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“ම ජà·à¶à·’ක අර්බුදයක් ලෙස හුව෠දà·à¶šà·Šà·€à·“ම අප දකින්නේ මිà¶à·Šâ€à¶ºà·à·€à¶šà·Š ලෙස යි. නිදහස් අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶±à¶º රටට හඳුන්ව෠දී අඩ සියවසකටà¶à·Š වඩ෠කල් ගචවී ඇà¶à¶à·Š, අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶±à¶ºà¶§ වගකියන ඇà¶à·Šà¶à¶±à·Š මෙම à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶º වටහ෠නොගà·à¶±à·“ම ජà·à¶à·’යේ අවà·à·ƒà¶±à·à·€à¶šà·’. දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Šà¶œà·š හ෠නිලධà·à¶»à·’න්ගේ à·ƒà·à¶¶à·‘ වගකීම වන්නේ සමà·à¶¢ විෂමà¶à· à·„à·à¶šà·’à¶à·à¶šà·Š අවම කිරීම යි. නමුà¶à·Š පළමුවන à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යේ ගà·à¶§à¶½à·–à·€ අර්බුදයක් දක්ව෠වර්ධනය වී ඇà¶à·Šà¶à·š ඔවුන්ට මේ à·ƒà·à¶¶à·‘ උවමනà·à·€ නොමà·à¶à·’ නිස෠බව පෙනේ. මෙවà·à¶±à·Šà¶±à¶šà·Š නිර්මà·à¶«à¶º වීමට පසුබිම සකස් වී ඇà¶à·Šà¶à·š,
- අවිද්â€à¶ºà·à¶à·Šà¶¸à·Šà¶š පà·à·ƒà¶½à·Š වර්ගීකරණය
- පහසුකම් බෙදීයà·à¶¸à·š අසමà¶à·”ලිà¶à¶à·à·€
- මà·à¶±à·€ සම්පà¶à·Š කළමනà·à¶šà¶»à¶«à¶ºà·š දුබලà¶à·
- භෞà¶à·’ක සම්පà¶à·Š බෙදීයà·à¶¸à·š විෂමà¶à·
- ජà·à¶à·’ක පâ€à·Šâ€à¶»à¶à·’පà¶à·Šà¶à·’ කිâ€à·Šâ€à¶»à¶ºà·à¶à·Šà¶¸à¶š නොකිරීම
- සුදුසුකම් ලà¶à·Š විදුහල්පà¶à·’වරුන් නොමà·à¶à·’කම
- අනවà·à·Šâ€à¶º දේà·à¶´à·à¶½à¶± මà·à¶¯à·’à·„à¶à·Šà·€à·“ම්
- නිලධà·à¶»à·’න්ගේ අකà·à¶»à·Šà¶ºà¶šà·Šà·‚මà¶à·à·€
- පොදු à·€à·à¶©à¶´à·’ළිවෙකට යà·à¶¸à·š අකමà·à¶à·Šà¶
- ගà·à¶§à¶½à·–à·€ දෙස දරුවන්ගේ දෘෂ්ටිකà·à¶«à¶ºà·™à¶±à·Š නොබà·à¶½à·“ම
- පâ€à·Šâ€à¶»à·à¶¯à·šà·à·“ය විෂමà¶à·
ආදී කරුණු à·„à·šà¶à·”වෙනි. 13 වන අණ්ඩුකâ€à·Šâ€à¶»à¶¸ ව්â€à¶ºà·€à·ƒà·Šà¶®à· සංà·à·à¶°à¶±à¶º සිදු කරන ලද්දේ සමà·à¶¢ අසà·à¶°à·à¶»à¶«à¶º අවම කොට බලය බෙදà·à·„à·à¶»à·“ම සඳහ෠ය. ලංකà·à·€à·š පà·à·ƒà¶½à·Š පද්ධà¶à·’ය සම්බන්ධයෙන් වන පළමු හ෠පâ€à·Šâ€à¶»à¶¶à¶½ කුල භේදය ඇà¶à·’ කෙළේ මෙම සංà·à·à¶°à¶± මගිනි. සමà·à¶¢ අසà·à¶°à·à¶»à¶«à¶ºà¶§ පිළියම් ලෙස ඉදිරිà¶à·Š කළ ව්â€à¶ºà·€à·ƒà·Šà¶®à· සංà·à·à¶°à¶±à¶º මගින් පළමුවරට මෙරටට ජà·à¶à·’ක පà·à·ƒà¶½à·Š සංකල්පය හඳුන්වà·à¶¯à·“මෙන් මෙම කුල භේදය ඇà¶à·’ කරන ලදි.
එà¶à·à¶±à·Š පටන් විදුහල්පà¶à·’වරු අà¶à¶» ද, ගුරුවන් අà¶à¶» ද, දරුවන් අà¶à¶» ද, දෙමà·à¶´à·’යන් හ෠ආදි සිසුන් අà¶à¶» ද මෙම කුල භේදය ලිය à·…à· à·€à·à¶©à·”ණි. නිලධà·à¶»à·’න්ගේ හ෠දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Šà¶œà·š ආà·à·’ර්වà·à¶¯à¶º මේ සඳහ෠නොමඳ à·€ ලà·à¶¶à·”ණි. රේඛීය අමà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶‚à·à¶º à¶à¶¸à¶±à·Šà¶œà·š ගොඩ à·€à·à¶©à·’කර ගà·à¶±à·“මට à·„à·’à¶à·”මà¶à·š ජà·à¶à·’ක පà·à·ƒà¶½à·ŠÂ නම් කළ අà¶à¶», මහ ඇමà¶à·’වරුන් à¶à¶¸à¶±à·Šà¶œà·š විà·à·à¶½ පà·à·ƒà¶½à·Š රේඛීය අමà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶‚à·à¶ºà·š ඩà·à·„à·à¶œà·à¶±à·“මෙන් රà·à·”කගà·à¶±à·“මට නොගà¶à·Š à¶à·à¶à¶šà·Š නà·à¶. ලංක෠ඉà¶à·’à·„à·à·ƒà¶ºà·š පළමු à·€à¶à·à·€à¶§ සමහර ජà·à¶à·’ක පà·à·ƒà¶½à·Š විදුහල්පà¶à·’වරු හ෠ගුරුවරු කලà·à¶´, කොට්ඨà·à· පමණක් නොව පළà·à¶à·Š අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶± අධ්â€à¶ºà¶šà·Šà·‚වරු ද නොසළක෠හà·à¶»à·“මේ à¶à¶à·Šà¶à·Šà·Šà·€à¶ºà¶šà·Š දක්ව෠à¶à¶½à·Šà¶½à·– වී යà·à¶¸ කිසිවෙකුටà¶à·Š නවà¶à·à¶½à·’ය නොහà·à¶šà·’ විය.
අනෙක් අà¶à¶§ සම්පà¶à·Š බෙදීයà·à¶¸à·š අසමà¶à·”ලිà¶à¶à·à·€ ද වඩà·à¶à·Š à¶à·“à·€â€à·Šâ€à¶» කිරීමට මෙම ඊනිය෠ජà·à¶à·’ක පà·à·ƒà¶½à·Š සංකල්පය ඉවහල් විය. ජà·à¶à·’ක පà·à·ƒà¶½à¶§ සියලූම පහසුකම් රේඛීය අමà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶‚à·à¶º මගින් à·ƒà·à¶´à¶ºà·”නු අà¶à¶», පළà·à¶à·Š සභ෠පà·à·ƒà¶½à·Š වලට කුඩම්මà·à¶œà·™ à·ƒà·à·…කිල්ල හිමි විය. මහ ඇමà¶à·’වරුන්ගේ ආà·à·’ර්වà·à¶¯à¶º දිනà·à¶œà¶à·Š පà·à·ƒà¶½à·Š නවà¶à¶¸ කුළ භේදයක් නිර්මà·à¶«à¶º කරමින් ජනපිâ€à·Šâ€à¶»à¶º පà·à·ƒà¶½à·Š ලෙස වර්ග කෙරිණි. (වර්à¶à¶¸à·à¶±à¶ºà·š දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Š හ෠නිලධà·à¶»à·’න් මෙම ඊනිය෠වර්ගවà·à¶¯à·“ වචනය ම යොද෠ගනිමින් චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶› පව෠නිකුà¶à·Š කරනු පෙනේ.*
ජà·à¶à·’ක මට්ටමේ පහසුකම් සහිචපà·à·ƒà¶½ ජà·à¶à·’ක පà·à·ƒà¶½ වූ අà¶à¶», පළà·à¶à·Š මට්ටමේ ඉහළ අනුගâ€à·Šâ€à¶»à·à·„කයන් සහිචපà·à·ƒà¶½ ජනපිâ€à·Šâ€à¶»à¶º පà·à·ƒà¶½ විය. මේ දෙවර්ගයට ම දුප්පà¶à·Š හ෠නොසළක෠හà·à¶»à·“මට ලක් වූ ගම්බද පà·à·ƒà¶½à·™à¶±à·Š වෙන් වී කà·à¶´à·“ පෙනීම සඳහ෠වූ අර්ථපà¶à·’ දà·à¶ºà¶šà¶à·Šà·€à¶º à·ƒà·à¶´à¶ºà·“මෙන් ඉසුරුමà¶à·Š පà·à·ƒà¶½à·Š රà·à·”කබල෠ගà·à¶±à·“මට සුභපà¶à¶±à·Šà¶±à¶±à·Š යනුවෙන් කොටසක් ද බිහි විය. ඊට ම කොටස්කරුවන් ලෙස රට වට෠විසිරී සිටින ආදි à·à·’à·‚à·Šâ€à¶ºà¶ºà¶±à·Š ද ඉසුරුමà¶à·Š පà·à·ƒà¶½à·Š වල ආරක්ෂà·à·€ හ෠සමෘද්ධිමà¶à·Šà¶·à·à·€à¶º පà¶à· කඳවුරු බà·à¶³ ගà¶à·Šà·„. ගම්බද දුප්පà¶à·à¶œà·š පà·à·ƒà¶½ ද නà·à¶œà¶»à·’ක කුඩ෠පà·à·ƒà¶½ ද ලජ්ජà·à·€à·™à¶±à·Š à·„à·à¶šà·’à·…à·“, නà·à¶à·’ බà·à¶»à·’ කමෙන් මිරිකී, නොසà·à·…කිල්ලෙන් හෙම්බà¶à·Š වී පද්ධà¶à·’යෙන් ගිලිහී යà·à¶¸à¶§ පටන් ගà¶à·Šà¶à·š ය. දුප්පà¶à·Šà¶šà¶¸à·’න් එà¶à·™à¶»à·€à·“මේ එකම මග ලෙස දුප්පà¶à·”න් අà¶à¶» පිළිගà·à¶±à·“මට ලක් වූ අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶±à¶º ලà·à¶¶à·“මේ වරපâ€à·Šâ€à¶»à·ƒà·à¶¯à¶ºÂ මෙම කâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à¶º මගින් à¶à·€ à¶à·€à¶à·Š ඔවුන්ගෙන් ඈà¶à·Š කරන ලදි. අන්චදුප්පà¶à·”න්ගේ දරුවන් අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶±à¶ºà·™à¶±à·Š à·„à·à¶½à·“ ගිය අà¶à¶», පහළ මධ්â€à¶ºà¶¸ පන්à¶à·’යට අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶±à¶º දරà·à¶œà¶ නොහà·à¶šà·’ à·€à·à¶º බරක් විය. ඉහළ මධ්â€à¶ºà¶¸ පන්à¶à·’ය à¶à¶¸ à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶º රà·à·”කගà·à¶±à·“මට මහà¶à·Š වෙහෙසක් ගà¶à·Š අà¶à¶», ධනපà¶à·’ සුළුà¶à¶»à¶º ඉසුරුමà¶à·Š පà·à·ƒà¶½à·Š වේගයෙන් ආකâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à¶«à¶º කෙළේ ය. à¶à¶¸à¶±à·Šà¶œà·š දරුවන් සුපිරි පà·à·ƒà¶½à¶šà¶§ ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“මට නොහà·à¶šà·’ වූ ඉහළ පà·à·…à·à¶±à·Šà¶à·’ය හ෠මà·à¶¯ පන්à¶à·’ය ඊට විකල්ප ලෙස à¶à¶¸ ධනය à·€à·à¶º කොට, පâ€à·Šâ€à¶»à·ƒà·’ද්ධ සුපුරි පà·à·ƒà¶±à·Šà·€à¶½ ගුරුවරුන් හ෠දක්ෂ විදුහල්පà¶à·’වරුන් (බොහ෠විට විà·â€à·Šâ€à¶»à·à¶¸à·’ක* මිලයට ගනිමින් ව්â€à¶ºà·à¶´à·à¶»à·’ක පරමà·à¶»à·Šà¶®à¶ºà·™à¶±à·Š ජà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶±à·Šà¶à¶» පà·à·ƒà¶½à·Š පිහිටුවන ලදි.
මෙම à¶à¶à·Šà·€à¶º à¶à·”à·… නව ආදà·à¶ºà¶¸à·Š මà·à¶»à·Šà¶œ හ෠රà·à·”කිය෠රà·à·à·’යක් ද බිහි වී à¶à·’බේ.  සමà·à¶¢à¶ºà·š මෙà¶à·™à¶šà·Š පà·à·€à¶à·’ හර හ෠වටිනà·à¶šà¶¸à·Š අà¶à¶»à¶§ අළුà¶à·Š සංකල්පයක් ද එක් වීය. ගම්බද පà·à¶»à¶¸à·Šà¶´à¶»à·’ක දේපල විකුණ෠නගරයේ සුපිරි පà·à·ƒà¶½à·Š අසල නිවà·à·ƒ හ෠දේපල මිලයට ගà·à¶±à·“ම, විවà·à·„යේ දී සුපිරි පà·à·ƒà¶½à·Š අසල පදිංචි වූවන් කෙරෙහි à·€à·à¶©à·’ අවධà·à¶±à¶º යොමු කිරීම, සුපිරි පà·à·ƒà¶½à·Š අසල ඉඩකඩම් හ෠දේපලවලට අධික මිලක් නියමවීම, විවà·à·„යට පෙර සිට ම දරුවන්ට සුදුසු පà·à·ƒà¶½à¶šà·Š සෙවීම, කූට ලේඛන සකස් කිරීම රà·à·”කියà·à·€à¶šà·Š ලෙස හ෠අමà¶à¶» ආදà·à¶ºà¶¸à·Š මà·à¶»à·Šà¶œà¶ºà¶šà·Š ලෙස පිළිගà·à¶±à·“ම, à¶à¶¸à¶±à·Šà¶œà·š ළමුන් අනුන්ගේ දරුවන් ලෙස කුළවà·à¶¯à·Šà¶¯à·“ම, කෙà¶à¶»à¶¸à·Š අනà¶à·”රුදà·à¶ºà¶š වුවà¶à·Š ජà·à¶à·’ක හ෠ජනපිâ€à·Šâ€à¶»à¶º පà·à·ƒà¶½à·Š වලට à¶à¶¸ දරුවන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“ම සඳහ෠විවිධ රà·à·”කියà·à·€à¶±à·Š à¶à·à¶»à· ගà·à¶±à·“ම, අà¶à·“චසමà·à¶¢à¶º විසින් පිළිකුල් සහගචලෙස පâ€à·Šâ€à¶»à¶à·’ක්ෂේප කරන ලද මුදල්, දේපල à·„à· à·à¶»à·“ර මà·à¶‚෠අල්ලස පà·à·ƒà¶½à·Š වලට දරුවන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරව෠ගà·à¶±à·“මේ උපකâ€à·Šâ€à¶»à¶¸ ලෙස භà·à·€à·’à¶à· කිරිම ආදී à·€à·à¶ºà·™à¶±à·Š වූ නව සංස්කෘà¶à·’යක් මෙම කâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à¶º à¶à·”ළින් සමà·à¶¢à¶ºà·š පâ€à·Šâ€à¶»à¶à·’à·à·Šà¶¨à·à¶´à¶±à¶º කරන ලදි. මෙයට හොඳ ම නිදසුන නම්, මෑà¶à¶š දී පâ€à·Šâ€à¶»à·ƒà·’ද්ධියට පà¶à·Š කළ අල්ලස් හ෠¥ෂණ විමර්à·à¶± කොමිෂන් සභ෠වà·à¶»à·Šà¶à·à·€à¶šà¶§ අනුව à·€à·à¶©à·’ ම අල්ලස්කරුවන් පිරිසක් සිටින්නේ අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶± ක්ෂේà¶â€à·Šâ€à¶»à¶ºà·š බව පâ€à·Šâ€à¶»à¶šà·à·à¶ºà¶§ පà¶à·Šà·€à·“ම ය.!
කල්යà¶à·Š ම පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යට දරුවන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කිරීමේ à¶à¶»à¶œà¶ºà·™à¶±à·Š පහළ මධ්â€à¶ºà¶¸ පන්à¶à·’ය විසි වී ගිය අà¶à¶», පන්à¶à·’ වෛරය දරුවන්ගේ හදවà¶à·Š à¶à·”à·… ද දල්වමින් සුපිරි පà·à·ƒà¶½à·Š සිහිනය පස්වන à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යේ à·à·’à·‚à·Šâ€à¶ºà¶à·Šà·€ පරීක්ෂණය දක්ව෠කල් දà·à¶¸à·“මට ඔවුන්ට සිදු වීය. මේ à¶à·”ළින් පෙර නොවූ විරූ ඉල්ලූමක් එම පරීක්ෂණයට ඇà¶à·’ වීමෙන් දරුව෠නොසළක෠හà·à¶» දෙමà·à¶´à·’ය à¶à¶»à¶œà¶º දෙස බල෠පâ€à·Šâ€à¶»à·à·Šà¶± පà¶â€à·Šâ€à¶» සකස් කිරීමේ à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶º දක්ව෠ම මෙය වර්ධනය වීය. මීට හොඳ ම නිදසුන 2008 වසරේ à·à·’à·‚à·Šâ€à¶ºà¶à·Šà·€ පරීක්ෂණ පâ€à·Šâ€à¶»à·à·Šà¶± පà¶â€à·Šâ€à¶»à¶º යි. (මෙය වෙනම à·ƒà·à¶šà¶ ්ඡු෠කළ යුà¶à·” ගà·à¶§à·…ුවකි.*
සමස්චඅධ්â€à¶ºà·à¶´à¶± පද්ධà¶à·’යට ම නීà¶à·’යක් නොමà·à¶à·’ හෙයින් පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යට සිසුන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“ම දිගින් දිගටම ම සිදු කළේ චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶› මගිනි. අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶± විද්â€à¶ºà·à¶à·Šà¶¸à¶š පසුබිම, දරුවà·à¶œà·š කà·à¶ºà·’ක මà·à¶±à·ƒà·’ක අවà·à·Šâ€à¶ºà¶à·, දෙමà·à¶´à·’යන්ගේ පහසුව, à·ƒà·à¶¸à¶§ අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶±à¶ºà¶šà·Š ලà·à¶¶à·“මේ මූලික අයිà¶à·’ය ආදී සියලූ කà·à¶»à¶«à· ද, à¶à¶¸à¶±à·Šà¶§ ජනà¶à·à·€ වෙනුවෙන් පà·à·€à¶»à·“ ඇà¶à·’ රà·à¶¢à¶šà·à¶»à·’මය වගකීම ද අමà¶à¶š කළ කලින් කල පහළ වූ නිලධà·à¶»à·’න් හ෠දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Š අà¶à·Šà¶à¶±à·à¶¸à¶à·’ක රෙගුලà·à·ƒà·’ පනවමින් මෙම චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶› සකස් කළහ. වà·à¶»à·Šà·‚ිකව මෙම චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶› නිකුà¶à·Š කිරීම අමà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶‚à·à¶ºà·šÂ පâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à·”ඛ කà·à¶»à·Šà¶ºà¶ºà¶šà·Š වූ අà¶à¶», ඒ සඳහ෠එක් චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶›à¶ºà¶šà·Š සකස් කර ගà·à¶±à·“මට වසර විස්සක් ගà¶à·€à·“à¶à·Š අමà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶‚à·à¶ºà¶§ නොහà·à¶šà·’ විය.! 2007 චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶›à¶º පුස්à¶à¶šà¶ºà¶šà·Š වූ අà¶à¶», නිකුà¶à·Š කිරීමෙන් අනà¶à·”රුව මà·à·ƒ දෙකක් ඇà¶à·”ළචවà·à¶» කිහිපයක දීම සංà·à·à¶°à¶±à¶º කරන ලදි. අවසà·à¶±à¶ºà·š දී ද එය නිකුà¶à·Š කරන ලද්දේ පළමුවන à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යට ළමුන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“ම සඳහ෠වන ජà·à¶à·’ක පâ€à·Šâ€à¶»à¶à·’පà¶à·Šà¶à·’ය ලෙස දක්වමිනි. (එකී චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶›à¶ºà¶§ අනුව අමà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶‚à·à¶º ජà·à¶à·’ක පâ€à·Šâ€à¶»à¶à·’පà¶à·Šà¶à·’ සකස් කිරීමට ද අචගස෠à¶à·’බේ.!* විවිධ පුද්ගල කණ්ඩà·à¶ºà¶¸à·Š සහ රà·à·”කියà·à·€à¶±à·Š සඳහ෠පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යේ ඉඩකඩ පâ€à·Šâ€à¶»à¶à·’à·à¶à¶º වෙන් කළ අà¶à¶», ඒවà·à¶ºà·š à¶à·’බූ පරස්පරà¶à·, අසà·à¶°à·à¶»à¶« හ෠පුද්ගලික අභිමà¶à·à¶»à·Šà¶® හ෠මà·à¶±à·€ අයිà¶à·“න් අභිබව෠යà·à¶¸ à·„à·šà¶à·”වෙන් ඉà¶à·’à·„à·à·ƒà¶ºà·š පâ€à·Šâ€à¶»à¶®à¶¸à·€à¶»à¶§ à·à·Šâ€à¶»à·šà·‚්ඨà·à¶°à·’කරණය මූලික වී 2007 වසරේ පළමු වසරට සිසුන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“මේ චකâ€à·Šâ€à¶»à¶½à·šà¶›à¶º සකස් කෙරිණි.
à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶º මෙසේ වීමෙන් පළමු වසරට සිසුන් ගà·à¶±à·“ම ජà·à¶à·’ක අර්බුදයක් සේ හුව෠දක්වන්නට බොහ෠අය පෙළà·à¶¹à·”ණු අà¶à¶», ජනමà·à¶°à·Šâ€à¶º විසින් පළමු වසරට සිසුන් ගà·à¶±à·“ම පුවà¶à·Š මවන යන්à¶à¶»à¶ºà¶šà·Š බවට පà¶à·Š කරන ලදි. නමුà¶à·Š, දේà·à¶´à·à¶½à¶± යà·à¶±à·Šà¶â€à·Šâ€à¶»à¶«à¶º දà·à¶š à¶à·”නක් à¶à·’ස්සේ මෙම à·à·à¶ නීය à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶ºà¶§ බල ප෠ඇà¶à·’ පසුබිම් කරුණු වලට විසඳුම් ලබà·à¶¯à·“ම වෙනුවට කළේ ගà·à¶§à·…ුව උගâ€à·Šâ€à¶» සමà·à¶¢ පâ€à·Šâ€à¶»à·à·Šà¶±à¶ºà¶šà·Š බවට පà¶à·Š කිරීම යි. à¶à¶¸à¶±à·Šà¶§ අවනචනොවන විදුහල්පà¶à·’වරුන්, අධ්â€à¶ºà¶šà·Šà·‚වරුන්, ගුරුවරුන් වෙනුවට වෙනà¶à·Š අය පà¶à·Š කිරීම ද, පà·à·ƒà¶½à·Š සංවර්ධන සමිà¶à·’, ආදි à·à·’à·‚à·Šâ€à¶º සංගම් හරහ෠à¶à¶¸ අභිලà·à·‚යන් ඉටු කරව෠ගà·à¶±à·“ම ද, දක්ව෠මෙකී à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶ºà¶±à·Š වර්ධනය වීය.  නà·à¶œà¶»à·’ක සුපිරි පà·à·ƒà¶½à·Š මෙසේ පිම්බෙද්දී ගâ€à·Šâ€à¶»à·à¶¸à·“ය කුඩ෠පà·à·ƒà¶½à·Š à·„à·à¶šà·’ලී පද්ධà¶à·’යෙන් වියà·à¶šà·“ ගියේ ය. ඒවà·à¶ºà·šà·Š විදුහල්පà¶à·’වරුන් හ෠ගුරුවරුන් අදක්ෂ. අකà·à¶»à·Šà¶ºà¶šà·Šà·‚ම හ෠පසුගà·à¶¸à·“ à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶ºà¶§ ඇද à·€à·à¶§à·”ණි. දරුවà·à¶œà·š අà¶à·Šâ€à¶ºà·€à·à·Šâ€à¶º මූලික à·ƒà·à¶´à¶ºà·”ම් වන, පà·à¶±à·“ය ජලය, à·€à·à·ƒà·’කිලි, පෙළපොචපව෠නොලà·à¶¶à·“ යà·à¶¸à·™à¶±à·Š ඒව෠අන්චඅසරණයන්ගේ නවà·à¶à·à¶±à·Š බවට පà¶à·Š වීය.
ගâ€à·Šâ€à¶»à·à¶¸à·“ය කුඩ෠පà·à·ƒà¶½à·Š à·€à·à·ƒà·“ යන්නේ යà·à¶ºà·’ හඬ à¶à¶½à¶± නිලධà·à¶»à·’න් හ෠දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Š එහි à·ƒà·à¶¶à·‘ à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶º නොදකිà¶à·’. ගමේ පà·à·ƒà¶½à¶§ කුඩම්මà·à¶œà·š à·ƒà·à·…කිලි දක්වමින් කිඹුල් කඳුළු හෙළà¶à·’. ජනපිâ€à·Šâ€à¶»à¶º පà·à·ƒà¶½à·š සමà·à¶±à·Šà¶à¶» පන්à¶à·’ à·€à·à¶©à·’ කරන විට අවට ඇà¶à·’ කුඩ෠පà·à·ƒà¶½à·Š à·€à·à·ƒà·“
යන බව à·€à¶à·Š ඔවුහු නොදකිà¶à·’. වනය දකින ගස් නොදකින මෙම පුද්ගලයන් නිස෠පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà·Šà¶«à·’යට සිසුන් ගà·à¶±à·“ම ජà·à¶à·’ක අර්බුදයක් වීම à·€à·à·…à·à¶šà·Šà·€à·’ය නොහà·à¶šà·’ ය.
ජන à¶à¶«à¶à·Šà·€à¶º අනුව පà·à·ƒà¶½à·Šà·€à¶½ සමà·à¶±à·Šà¶à¶» පන්à¶à·’ à¶à·“රණය වන්නේ නම් කොලඹ නගර මධ්â€à¶ºà¶ºà·š පිහිටි සමහර සුපිරි පà·à·ƒà¶½à·Šà·€à¶½ පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’ය සඳහ෠පන්à¶à·’යක් පà·à·€à·à¶à·Šà·€à·“ම ද දුෂ්කර වනු ඇà¶. එබà·à·€à·’නි, ජà·à¶à·’ක අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶± කොමිෂන් සභà·à·€ විසින් නව පà·à·ƒà¶½à·Š වර්ගීකරණයක් කළයුà¶à·” බවට 2007 වසරේ දී යà·à¶¢à¶±à· කරන ලද්දේ. ඒ අනුව, පâ€à·Šâ€à¶»à·à¶®à¶¸à·’ක පà·à·ƒà¶½ උසස් පà·à·ƒà¶½à·™à¶±à·Š වෙන් කළ යුà¶à·” අà¶à¶», හයවන à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යෙන් ද්විà¶à·“යික පà·à·ƒà¶½ ඇරඹේ. පâ€à·Šâ€à¶»à·à¶®à¶¸à·’ක අධ්â€à¶ºà¶´à¶±à¶º මිà·â€à·Šâ€à¶» විය යුà¶à·” අà¶à¶», එය වෙන ම විදුහල්පà¶à·’වරයෙකු යටà¶à·š පà·à¶½à¶±à¶º විය යුà¶à·” ය. එවà·à¶±à·’ පâ€à·Šâ€à¶»à¶œà¶à·’à·à·“ලි පâ€à·Šâ€à¶»à¶à·’පà¶à·Šà¶à·’යක් කිâ€à·Šâ€à¶»à¶ºà·à¶à·Šà¶¸à¶š කිරීමට නම්, ආà¶à·Šà¶¸ à·à¶šà·Šà¶à·’යක් හ෠ධෛර්යයක් සහිචදේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Š හ෠නිලධà·à¶»à·’න් පද්ධà¶à·’යට අවà·à·Šâ€à¶º ය. එවà·à¶±à·’ දà·à¶©à·’ à¶à·“රණයකින් පමණි, මෙම ප්â€à¶»à·à¶©à·à·€ ජයගචහà·à¶šà·Šà¶šà·š.
මෙහි ඇà¶à·’ මිථ්â€à¶ºà·à·€ පà·à·„à·à¶¯à·’à·…à·’ කරගà·à¶±à·“ම පිණිස 2008 වසර සඳහ෠පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යට ළමුන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරගà·à¶±à·“ම පිණිස බස්නà·à·„ිර පළà·à¶à·š පâ€à·Šâ€à¶»à·ƒà·’ද්ධ හ෠ජනපිâ€à·Šâ€à¶»à¶º පà·à·ƒà¶½à·Š කිහිපයකට ලà·à¶¶à·”ණු අයදුම්පà¶à·Š පâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à·à¶«à¶ºà¶±à·Š හ෠පà·à·ƒà¶½à·š ඇà¶à·’ සමà·à¶±à·Šà¶à¶» පන්à¶à·’ පâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à·à¶«à¶º පහචදක්වමු.
පà·à·ƒà¶½à·š නම අයදුම්පà¶à·Š පâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à·à¶«à¶ºÂ   සමà·à¶±à·Šà¶à¶» පන්à¶à·’ ඇà¶à·”à·…à¶à·Šà¶šà¶»à¶œà¶à·Š පâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à·à¶«à¶º
ඞී.එස්.සේනà·à¶±à·à¶ºà¶š ම.වි., කොළඹ   2980    7   280
ධර්මපà·à¶½ විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, පන්නිපිටිය          2343    6   240
ආනන්ද විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, කොළඹ                  2196    6   240
අනුල෠විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, නුගේගොඩ          1906    6   240
නà·à¶½à¶±à·Šà¶¯à· විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, කොළඹ          1803    5   200
විà·à·à¶›à· විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, කොළඹ                  1788    5   200
කොළඹ රà·à¶¢à¶šà·“ය විද්â€à¶ºà·à¶½à¶ºÂ                  1750 10   400
සංà¶à¶¸à·’à¶à·Šà¶à· බà·.ම.වි., කොළඹ 10          1520    7   280
සිරිමà·à·€à· බණ්ඩà·à¶»à¶±à·à¶ºà¶š ම. වි.          1406    4   160
à¶à¶šà·Šà·‚ිල෠පâ€à·Šâ€à¶»à·à¶®à¶¸à·’ක විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, හොරණ   1322    9   360
à¶à¶»à·Šà·ƒà·Šà¶§à¶±à·Š විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, කොළඹ          1200    3   120
වේල්ස් කුමර විදුහල, මොරටුව          1097    6   240
සමුද්â€à¶»à¶¯à·šà·€à·’ බà·.ම.වි., නුගේගොඩ          1020    5   200
මහනà·à¶¸ විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, කොළඹ                  848    5   200
මුස්ලිම් කà·à¶±à·Šà¶à· විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, කොළඹ   596    5   200
කළුà¶à¶» බà·à¶½à·’ක෠මහ විද්â€à¶ºà·à¶½à¶ºÂ          592    5   200
හින්දු විද්â€à¶ºà·à¶½à¶º, කොළඹ                  528    6   240
ලින්ඞ්සේ බà·à¶½à·’ක෠, කොළඹ          376    3   120
රà·à¶¸à¶±à·à¶¯à¶±à·Š හින්දු කà·à¶±à·Šà¶à· වි., කොළඹ   304    3   120
ඉහචසංඛ්â€à¶ºà· ලේඛන ස්වල්යෙන් පෙනේනේ කොළඹ ජන à¶à¶«à¶à·Šà·€à¶ºà·š à·ƒà·à¶¶à·‘ ස්වරූපය ද? මෙහි දà·à¶šà·Šà·€à·™à¶± සමහර පà·à·ƒà¶½à·Š අවට ඇà¶à·Šà¶à·š කීâ€à·Šâ€à¶»à¶©à·à¶‚ගණ, රජයේ ගොඩනà·à¶œà·’ලි, පොලිස් ස්ථà·à¶±, විà·à·Šà·€ විද්â€à¶ºà·à¶½, කර්මà·à¶±à·Šà¶ à·à·à¶½à·, උද්â€à¶ºà·à¶± හ෠වෙළඳසà·à¶½à·Š ආදිය යි. නමුà¶à·Š ලà·à¶¶à·“ ඇà¶à·’ අයදුම්පà¶à·Š සංඛ්â€à¶ºà·à·€à·™à¶±à·Š පෙනෙන්නේ ලංකà·à·€à·š à·€à·à¶©à·’ ම à·ƒà·à¶µà¶½à·Šâ€à¶ºà¶à· අනුපà·à¶à¶º ඇà¶à·Šà¶à·š කොළඹ නගර මධ්â€à¶ºà¶ºà·š බව ය. පුදුමය නම් සෑම වසරක ම පà·à·„à·š මෙම බොහ෠නිවà·à·ƒà·’යන් අදà·à·… පà·à·ƒà¶½à·š පළමු à·à·Šâ€à¶»à·šà¶«à·’යට දරුවන් ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරවීම යි.
ඉහචසංඛ්â€à¶ºà· ලේඛනයේ ඇà¶à·”à·…à¶à·Š කරවà·à¶œà¶à·Š පâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à·à¶«à¶º ලෙස දක්ව෠ඇà¶à·Šà¶à·š පන්à¶à·’යකට ළමුන් 40 බà·à¶œà·’න් ගà¶à¶ºà·”à¶à·” ය යන අමà·à¶à·Šâ€à¶ºà¶‚෠නියà·à¶œà¶ºà¶§ අනුව ගණනය කරන ලද පâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à·à¶«à¶º යි. නමුà¶à·Š, ලේඛනයේ ඇà¶à·’ පà·à·ƒà¶½à·Š දෙකක à·„à·à¶» අනෙකුà¶à·Š සියලූ පà·à·ƒà¶½à·Š වල එක් පන්à¶à·’යක ළමුන් 50 කට ආසන්න සංඛ්â€à¶ºà·à·€à¶šà·Š සිටිà¶à·’. ඒ, බලධà·à¶»à·’න්ගේ හ෠දේà·à¶´à·à¶½à¶±à¶¥à¶ºà·’න්ගේ ලිපි වලට පින්සිදු වන්නට ය.!
මෙයින් පෙනීයන්නේ ලංකà·à·€à·š පà·à·ƒà¶½à·Š ප්දධà¶à·’යට බරව෠රà·à¶œ ලක්ෂණ පහළ වී ඇà¶à·’ බව නොවේ ද? ඉදිමුණු බරව෠කකුල දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Šà¶§Â හ෠නිලධà·à¶»à·’න්ට පෙනී ඇà¶à·Šà¶à·š පà·à·‚ණය නිස෠මහà¶à·Š වු කකුලක් ලෙස ය. අනෙක් අවයව වල දුබලà¶à·à·€ ඔවුන් දකින්නේ දෙමà·à¶´à·’යන්ගේ වරදක් ලෙස මිස ඔවුන්ගේ හ෠සමà·à¶¢ අසà·à¶°à·à¶»à¶«à¶ºà·š කොටසක් ලෙස නොවේ.
මෙම අසà·à¶°à·à¶»à¶« හ෠අà¶à·à¶à·Šà·€à·’ක සවභà·à·€à¶º නිස෠පà·à·ƒà¶½à·Š පද්ධà¶à·’ය කâ€à·Šâ€à¶»à¶¸ කâ€à·Šâ€à¶»à¶¸à¶ºà·™à¶±à·Š සෑම අà¶à·’න් ම පිරිහෙමින් පවà¶à·’න බව සමà·à¶¢à¶ºà¶§ නොරහසකි. එය රහසක් වන්නේ දෑස නොපෙනෙන නිලධà·à¶»à·’න්ට හ෠දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Šà¶§ පමණි. මෙම à¶à¶à·Šà¶à·Šà·€à¶ºà¶§ වහ෠වහ෠පිළියම් නොයෙදුව à·„à·œà¶à·Š, 1991 එළි දà·à¶šà·Šà·€à·– à¶à¶»à·”ණයන් පිළිබඳ ජනà·à¶°à·’පà¶à·’ කොමිෂන් සභ෠වà·à¶»à·Šà¶à·à·€à·š දà·à¶šà·Šà·€à·™à¶± ඊළඟ කà·à¶»à·à·”ල්ලට මුහුණදීමට අපට සිදුවනු ඇà¶. එසේ නොවීමට නම්, ගà·à¶§à·…à·” දකින දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Š, නිලධà·à¶»à·’න් වෙනුවට ගà·à¶§à·…à·” දෙස බලන, ඒව෠විà·à·Šà¶½à·šà·‚ණය කොට à¶à·à¶»à·Šà¶šà·’ක විසඳුම් යà·à¶¢à¶±à· කරන දේà·à¶´à·à¶½à¶šà¶ºà¶±à·Š හ෠නිලධà·à¶»à·’න් රටට අà¶à·Šâ€à¶ºà·à·€à·à·Šâ€à¶º ය. පà·à·…à·à¶³ සිටින විවිධ පà·à¶§ කණ්නà·à¶©à·’ ඉවචල෠පද්ධà¶à·’ය දෙස සංවර්ධනà·à¶à·Šà¶¸à¶šà·€ විමර්ෂණà·à¶šà·Šà·‚ිය යොමු කළ à·„à·à¶šà·’ එවà·à¶±à·’ මà·à¶±à·€ à·„à·’à¶à·€à·à¶¯à·“ à·ƒà¶à·Šà¶´à·”රුෂයන් හෙට දවසේ බිහිවන දරුවන්ගේ අනà·à¶œà¶à¶º යහපà¶à·Š කරනු ඇà¶. කුංකුණà·à·€à·š හිමියන්ගේ සුපâ€à·Šâ€à¶»à·ƒà·’ද්ධ කවියක කොටසකින් මෙම ලිපිය අවසන් කිරීම යෙහෙකà·à¶ºà·’ මට සිà¶à·š.
අනේ කූඹින්නේ - à¶à·œà¶´à¶§à¶à·Š රජෙක් ඉන්නේ
අපට නà·à¶ ඉන්නේ - ඒ නිසà·à·€à·™à¶±à·’ අප à¶à·à·€à·™à¶±à·Šà¶±à·š
එස්.එම්.ආරියරà¶à·Šà¶± ද අල්විස්,
සහකà·à¶» ලේකම්,
ජà·à¶à·’ක අධ්â€à¶ºà¶´à¶± කොමිෂන් සභà·à·€.
(මෙම ලිපියේ අන්à¶à¶»à·Šà¶œà¶à¶º ලේඛකයà·à¶œà·š පුද්ගලික අදහස් වන අà¶à¶», ඒව෠කිසිසේà¶à·Š ම ජà·à¶à·’ක අධ්â€à¶ºà·à¶´à¶± කොමිෂන් සභà·à·€à·š අදහස් නොවන බව à·ƒà·à·…කිය යුà¶à·” ය.*